Logística inversa: què és i quins avantatges aporta?

01 Desembre 2020 - Blog


La logística s'ha anat adaptant a les necessitats d'un mercat en el qual predomina una creixent competitivitat i grans exigències de qualitat per part dels clients. El lliurament d'última milla, la cura del medi ambient o la logística inversa són conceptes que han cobrat major rellevància en els últims temps.

Aprofitar les noves oportunitats és clau perquè l'impacte de cada producte sigui el menor possible sobre el medi ambient. La digitalització, l'augment de les transaccions de comerç electrònic i les perspectives de creixement futur fan imprescindible comptar amb un servei de logística inversa.






Què és la logística inversa i quines són les diferències amb la logística de distribució?

Si pertanys al sector de la logística, potser saps que la logística inversa aporta un gran nombre d'avantatges i novetats al món de la logística tradicional. Incorpora la tecnologia i l'aplica en els diferents processos.

La logística tradicional es relaciona amb el moviment físic dels materials i la gestió dels béns. Centra el seu esforç, sobretot, en activitats com les compres, la producció, les vendes i la distribució.

No obstant això, l'externalització de serveis de logística ha anat guanyant pes amb el temps i ha diversificat el model de negoci logístic. S'ha optat per aquesta alternativa que possibilita reduir el cost empresarial. Per aquest motiu, l'aplicació de les noves tecnologies i eines digitals ajuda a modernitzar els processos logístics i optimitzar l'empresa.

La logística inversa, segons la definició de Rogers i Tibben-Lembke, consisteixa planificar, executar i controlar de manera eficient el flux de les matèries primeres, l'inventari, els productes i la informació, des del punt d'origen fins al de consum amb la finalitat de recuperar valor.

Quan parlem d'aquest nou concepte també fem referència a les devolucions dels clients. Independentment de si hi ha un excés d'inventari, un producte obsolet o un altre tipus de devolució. Així mateix, s'utilitza aquesta modalitat per a transportarmaterials a punts de reciclatge o per a ser tractats de la forma adequada perquè no afectin el medi ambient.
L'auge del comerç electrònic i l'aplicació de les noves tecnologies són factors que cobreixen les necessitats i nous reptes de forma més eficient i amb major celeritat. L'important és que el client estigui satisfet i la reputació de la marca o empresa es consolidi en el mercat.

Una de les principals diferències respecte al model tradicional està en la planificació i control. El procés no es considera finalitzat encara que el producte s'hagi lliurat al client. Això suposa que es dóna una especial importància a la satisfacció i l'experiència del consumidor.

Així mateix, un dels majors reptes als quals s'enfronta la logística inversa és la reducció de costos i el temps de lliurament i recollida de les comandes. Cada vegada són més les botigues online que entenen que els costos de devolució han de ser assumits per l'empresa i no pel client.



Beneficis de la logística inversa

La logística inversa és, abans de res, una oportunitat per a les empreses que vulguin beneficiar-se dels avantatges que proporciona. Entre ells estan els següents:

1. Cura i respecte del medi ambient. L'ús d'aquest nou model logístic aconsegueix reduir l'impacte mediambiental. Encara que no sigui l'objectiu principal, sí afecta de manera positiva a la reputació de la marca.

2. Reducció dels costos empresarials. El reciclatge permet usar i fabricar materials de nou, amb l'únic objectiu d'estalviar, respecte a la compra de noves matèries primeres.

3. Reducció en el consum de recursos. Acció que afavoreix que es minimitzi la despesa en la compra i el proveïment dels materials.

4. Millora la relació entre l'empresa i els clients. La relació entre l'empresa i els seus clients surt reforçada i això beneficia a les dues parts.

5. Es redueix la quantitat de productes en els inventaris. Òbviament, la implementació de diferents eines tecnològiques afavoreix en gran manera aquesta tasca.

6. Creació de noves matèries primeres a partir de residus. Aquest és un altre aspecte a tenir en compte, donada la importància del reciclatge de residus.

En els pròxims anys, aquesta alternativa moderna i innovadora suposarà una important revolució en el món empresarial. Sense cap dubte, aquesta forma de logística compta amb avantatges que es tradueixen en una millor gestió de sector del transport. El procés d'enviament està garantit gràcies a les estratègies i eines digitals que ho possibiliten.



La logística inversa a PalletCat

PalletCat compta amb una àmplia experiència i una trajectòria d'assoliments com a operador per al transport paletitzat a Espanya i la resta d'Europa. Per a la nostra empresa, la incorporació de la logística inversa ha estat un pilar fonamental i una eina clau per a proporcionar un millor servei.

Tant si es necessita retornar una comanda o recollir la mercaderia d'un proveïdor ens convertim en el millor aliat. No sols es tracta d'un avantatge competitiu que preserva i cuida el medi ambient, sinó que també millora les relacions amb els nostres clients i proveïdors.

La incorporació d'aquest model en logística ens ha permès executar eficientment les possibles devolucions per a recuperar el valor dels productes. Aquesta acció ha millorat la nostra eficàcia i l'experiència del client.

A més del servei de logística inversa també oferim serveis en logística de distribució com la recollida de mercaderia paletitzada des de qualsevol punt del país o d'Europa, per a fer-la arribar al destí sol·licitat.

Gràcies a l'auge de l'ecommerce i al procés de digitalització, el concepte de la logística inversa aporta un nou valor a les empreses que utilitzen aquest tipus de distribució. Més enllà del simple concepte de la venda o devolució del producte, cal pensar en tot el procés de distribució i l'experiència i satisfacció del client. Des de PalletCat estem a la teva disposició per si et sorgeix qualsevol dubte!


Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència de navegació i oferir continguts d'interès. Aceptar